Rexin värjääminen näyttelyssä

Mihin menossa? Miten meni? Kimppakyytejä? Kuvia?
Kaikenlaista keskustelua näyttelymaailmasta.

Valvojat: Tuuli, Erika, iippis

Rexin värjääminen näyttelyssä

ViestiKirjoittaja TarjaK päivämäärä 26 Joulu 2009, 22:40

Ei varmaan oo ainoa asia joka ei mun pieneen päähän mahdu mutta nyt olen muutaman kerran törmännyt näyttelyssä tilanteeseen jossa cornaria värjätään jollain väriaineella ennen tuomarille menoa. Olen miettinyt ja en ole vielä keksinyt tähän muuta selitystä kuin että halutaan korostaa värialueiden rajoja, mutta kun kissat ei saa väristä pisteitä onko tuolla suurta merkitystä?
Framillan Cornish Rexit
TarjaK
Pennut 3-6kk.
 
Viestit: 27
Liittynyt: 21 Kesä 2009, 23:17
Nimi: Tarja Kudjoi

Re: Rexin värjääminen näyttelyssä

ViestiKirjoittaja myymyy päivämäärä 26 Joulu 2009, 23:05

Mä luulisin että sillä värilläkin on merkitystä vaikkei pisteitä saakkaan. Meillä ainakin toinen sfinx saa kovasti kehuja väristään ja varmasti se yhdessä muun kanssa vaikuttaa siihen yleisvaikutelmaan minkä tuomari kissasta saa.

Eli varmaan selvät rajat esim laikuissa ja muissa parantavat kissan asemia arvostelussa ja jos ja kun mennään värinparhaaseen, TP valintoihin tai paneeliin juurikin kun se väri vaikuttaa kokonaisuuteen.

Mutta tuo värjäyshän on kiellettyä kaikin puolin? Aika avoimesti sitä ilmeiseti silti tehdään kun olen muualtakin kuullut että on nähty näin tehtävän :?

Muoks. Tuo kommentti että olen muualtakin kuullut että on nähty kissoja värjättävän ei liity mitenkään rexeihin eikä sfinxeihin vaan ihan muuhun rotuun.
Viimeksi muokannut myymyy päivämäärä 26 Joulu 2009, 23:51, muokattu yhteensä 1 kerran
Sfinx poika Lankhmar Eagle-Eye "Rasmus"
Sfinx tyttö Hobbitqueen`s Amaranth " Ama"
Käyttäjän avatar
myymyy
Nuoret 6-10kk.
 
Viestit: 145
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 23:34
Paikkakunta: helsinki
Nimi: Milla Mäkelä

Re: Rexin värjääminen näyttelyssä

ViestiKirjoittaja funkyjam's päivämäärä 26 Joulu 2009, 23:23

luulempa että olet nähnyt kun kissalle laitetaan talkkia, ei niinkään värjätä talkkeja kun on monen värisiä. Kun väristä ei saa pisteitä ainakaa rexeillä, niin miksi niitä värjäämään...
FI* FunkyJam's, Cornish Rex
Käyttäjän avatar
funkyjam's
Nuoret 6-10kk.
 
Viestit: 121
Liittynyt: 02 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: turku
Nimi: terhi rannaste

Re: Rexin värjääminen näyttelyssä

ViestiKirjoittaja TarjaK päivämäärä 26 Joulu 2009, 23:36

funkyjam's kirjoitti:luulempa että olet nähnyt kun kissalle laitetaan talkkia, ei niinkään värjätä talkkeja kun on monen värisiä. Kun väristä ei saa pisteitä ainakaa rexeillä, niin miksi niitä värjäämään...

toisessa tilanteessa kissalle levitettiin meikkisienellä jotain, en osaa sanoa mitä kun en kehdannut jäädä katsomaan :roll:

Voi toki olla tuo rajojen selvyys syynä tosiaan
Framillan Cornish Rexit
TarjaK
Pennut 3-6kk.
 
Viestit: 27
Liittynyt: 21 Kesä 2009, 23:17
Nimi: Tarja Kudjoi

Re: Rexin värjääminen näyttelyssä

ViestiKirjoittaja myymyy päivämäärä 26 Joulu 2009, 23:44

Totta kyllä että näistä jutuista moni voi olla talkin laittoa. Suomessa ei kai niin kamalasti kissoja "meikkailla". Ollaan kuitenkin onneksi aika sääntöjä noudattavaa porukkaa :)

Mut jos tosiaan miettii mitä hyötyä siitä voisi olla jos joku näin tekisi, sitä pohdin tuossa edellisessä viestissäni. Tosin se värihän ei auta sitten yhtään näillä roduilla joissa siitä ei saa pisteitä jos ei muut asiat ole niin kuin rodulla pitää.
Sfinx poika Lankhmar Eagle-Eye "Rasmus"
Sfinx tyttö Hobbitqueen`s Amaranth " Ama"
Käyttäjän avatar
myymyy
Nuoret 6-10kk.
 
Viestit: 145
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 23:34
Paikkakunta: helsinki
Nimi: Milla Mäkelä

Re: Rexin värjääminen näyttelyssä

ViestiKirjoittaja funkyjam's päivämäärä 27 Joulu 2009, 11:49

talkkeja on erivärisiä ei pelkästään mustaa tai valkoista. talkkia on myös kivempi pitää mukana, kun se on pienemmässä purkissa joten tällöin voi ihmiset luulla että kyseessä on muu kuin talkki. Itse laitan talkkia kissani valkoisiin palleihin, koska pesemällä niitä ei ihan puhtaiksi saa ja meikki sienellä on helpoin laittaa se sinne, koska en viitsi harjata palleja.
Se joka kissaansa kroppaa värjää huomaa kyllä äkkiä että ei kannata, koska ne väri talkit sotkee ja värjää käsiäkin aika paljon. Ja varsinkin kun ei siitä pisteellisesti ole mitään hyötyä.
FI* FunkyJam's, Cornish Rex
Käyttäjän avatar
funkyjam's
Nuoret 6-10kk.
 
Viestit: 121
Liittynyt: 02 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: turku
Nimi: terhi rannaste

Re: Rexin värjääminen näyttelyssä

ViestiKirjoittaja Tuuli päivämäärä 29 Joulu 2009, 04:31

Kyllä tuomareiden pitäisi ymmärtää että kissa ei väristä saa pisteitä ja silloin ei väristä saa pisteitä vaikka sitä tuomari kehuisikin. En usko että mitään merkittävää etua voi väristä saada: jos on kaksi ihan tasaista kissaa ja tuomari pitäisi väriä syynä (ei tietenkään sitä voi arvosteluperusteena käyttää), niin olisi niiden kissojen keskinäinen kisaaminen varmaan ihan arpapeliä muutenkin.

Ei taida sellaista väriä olla joka laitetaan hetki ennen arvostelua joka pysyisi kissassa arvostelun ajan eikä sotkisi käsiä ja vaatteita. Talkin ja meikkisienen lisäksi säämiskänpalanenkin voi näyttää vähän epäilyttävältä, riippuen minkälaisella palalla sillä kissan turkkia viimeistelee.

Rohkeesti kysymään ensi kerralla. Esim. mua harmittaa kun joskus kuulee ihmisten puhuvan että kun kissa ei ole menestynyt niin omistaja pettyneenä käy sen "paiskaamassa" takaisin häkkiin, että eikö kukaan käy silloin omistajalle sanomassa että ei kissaa saa niin kohdella. Aika hyvin silmät valvovat toisten puuhia kuitenkin, mutta pitäisi myös puuttua asiaan jos näkee jotain eettisesti epäilyttävää.
Metsäkansan burmat (B, Mette, Jasmiini) + cornarit (Aino, Ninja)
Käyttäjän avatar
Tuuli
Moderaattori
 
Viestit: 482
Liittynyt: 27 Elo 2008, 11:50
Paikkakunta: Uppsala, Ruotsi
Nimi: Tuuli Larva


Palaa alueelle Näyttelyt

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron