DNA-pankkiprojekti

Keskustelua kiharakarvaisten ja karvattomien kissojemme terveydestä.

Valvojat: Tuuli, Erika, iippis

Re: DNA-pankkiprojekti

ViestiKirjoittaja Tuuli päivämäärä 13 Maalis 2009, 00:47

Vastasin äsken tuohon terveyskyselyyn projektia varten ja jänskättää että "meniköhän oikein", että kuinkahan kartalla olen. :mrgreen:
Metsäkansan burmat (B, Mette, Jasmiini) + cornarit (Aino, Ninja)
Käyttäjän avatar
Tuuli
Moderaattori
 
Viestit: 482
Liittynyt: 27 Elo 2008, 11:50
Paikkakunta: Uppsala, Ruotsi
Nimi: Tuuli Larva

Re: DNA-pankkiprojekti

ViestiKirjoittaja Tuuli päivämäärä 19 Touko 2009, 21:49

Kuulemma koko geenipankkiprojektin rahoitus on kiinni saatavien näytteiden määrästä. Jos niitä ei tule tarpeeksi, niin ilmeisesti voi loppua jotkut projektit vallan kesken. Tämä tieto sai minut päättämään että verrokkikissoistakin yritän lähettää näytteet vielä tämän vuoden puolella vaikka ovat vasta 6-7-vuotiaita.
Metsäkansan burmat (B, Mette, Jasmiini) + cornarit (Aino, Ninja)
Käyttäjän avatar
Tuuli
Moderaattori
 
Viestit: 482
Liittynyt: 27 Elo 2008, 11:50
Paikkakunta: Uppsala, Ruotsi
Nimi: Tuuli Larva

Re: DNA-pankkiprojekti

ViestiKirjoittaja Tuuli päivämäärä 26 Loka 2009, 15:52

Tässä miten meidän roduista on annettu näytteitä, tilanne 19.10.2009

Cornish rex 47 kpl
Devon rex 7 kpl
Sfinx 11 kpl

Don sfinxejä eikä german rexejä mainita kaaviossa, joten niistä ei ole vastaanotettu näytteitä. Lähde 24.10 annettu Jaana Tähtisen luentomateriaali Rotujen terveyspäivänä,
Metsäkansan burmat (B, Mette, Jasmiini) + cornarit (Aino, Ninja)
Käyttäjän avatar
Tuuli
Moderaattori
 
Viestit: 482
Liittynyt: 27 Elo 2008, 11:50
Paikkakunta: Uppsala, Ruotsi
Nimi: Tuuli Larva

Re: DNA-pankkiprojekti

ViestiKirjoittaja Tuuli päivämäärä 03 Helmi 2010, 20:03

Tässä miten meidän roduista on annettu näytteitä, tilanne 29.1.2010

Cornish rex 48 kpl
Devon rex 16 kpl
Sfinx 11 kpl

Lähde:http://www.kissangeenit.fi-sivusto
Metsäkansan burmat (B, Mette, Jasmiini) + cornarit (Aino, Ninja)
Käyttäjän avatar
Tuuli
Moderaattori
 
Viestit: 482
Liittynyt: 27 Elo 2008, 11:50
Paikkakunta: Uppsala, Ruotsi
Nimi: Tuuli Larva

Re: DNA-pankkiprojekti

ViestiKirjoittaja myymyy päivämäärä 19 Huhti 2010, 19:20

Mä lupaan ainakin kunniasanalla tomittaa meidän kissoista noi näytteet. Olis aivan loistavaa jos HCM:ään saatais geenitesti !
Sfinx poika Lankhmar Eagle-Eye "Rasmus"
Sfinx tyttö Hobbitqueen`s Amaranth " Ama"
Käyttäjän avatar
myymyy
Nuoret 6-10kk.
 
Viestit: 145
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 23:34
Paikkakunta: helsinki
Nimi: Milla Mäkelä

Re: DNA-pankkiprojekti

ViestiKirjoittaja Tuuli päivämäärä 22 Huhti 2010, 23:42

Jos ell-asema ei lähetä näytteitä eteenpäin, pakkaavat kuitenkin kuplamuoviin ja siitä sitten itse postiin ostaan kirjekuori ja postimerkki ja samantien postilaatikkoon. Tällöin ei kannata kyllä otattaa näytettä perjantaina. Näin on meillä tehty kun ei näytteen ottanut ell laittanut näytteitä postiin. Toisella ell-asemalla käydessämme hoitivat postituksen.
Metsäkansan burmat (B, Mette, Jasmiini) + cornarit (Aino, Ninja)
Käyttäjän avatar
Tuuli
Moderaattori
 
Viestit: 482
Liittynyt: 27 Elo 2008, 11:50
Paikkakunta: Uppsala, Ruotsi
Nimi: Tuuli Larva

Re: DNA-pankkiprojekti

ViestiKirjoittaja Tuuli päivämäärä 25 Huhti 2010, 22:58

Alchemist kirjoitti:Valitettava tosiasia on, että kukaan ei tule niitä verinäytteitä ilmatteeks ottamaan... Ja ne putket maksaa, postitus maksaa..

Tulee ottamaan ilmaiseksi. Putket ei maksa, mutta postitus maksaa.
Metsäkansan burmat (B, Mette, Jasmiini) + cornarit (Aino, Ninja)
Käyttäjän avatar
Tuuli
Moderaattori
 
Viestit: 482
Liittynyt: 27 Elo 2008, 11:50
Paikkakunta: Uppsala, Ruotsi
Nimi: Tuuli Larva

Re: DNA-pankkiprojekti

ViestiKirjoittaja Katja päivämäärä 25 Huhti 2010, 23:18

Tuuli kirjoitti:Tulee ottamaan ilmaiseksi. Putket ei maksa, mutta postitus maksaa.

Jos kissanne minun käsittelyyni uskallatte antaa, niin mä olen lupautunut vapaehtoiseksi. Koulutukseltani olen pieneläinhoitaja, mutta en niitä hommia tee tällä hetkellä. Kokemusta on lähinnä omien kissojen verinäytteenotosta, noin puolet Lohella olevista cornarien näytteistä on minun ottamia. Turun Länsikeskuksen Mustin ja Mirrin takahuone (ja sirulukija ja kopiokone) saadaan varmaan käyttöön, kunhan sovin asiasta pomon kanssa.

Tai jos haluatte rutinoituneemman näytteenottajan, niin meidän kasvattien omistaja ja klinikkaeläinhoitaja on ottanut paljonkin näytteitä Lohelle eri tapahtumissa korvausta vastaan.

Putket ja neulat saa Lohelta ilmaiseksi. Desinfiointiaine ja postitus maksaa. Felifriend olisi ihan mukava olla käytettävissä.
Katja
Pennut 3-6kk.
 
Viestit: 8
Liittynyt: 31 Maalis 2009, 19:35
Nimi: Katja Kinnunen

Re: DNA-pankkiprojekti

ViestiKirjoittaja Katja päivämäärä 27 Huhti 2010, 16:52

Alchemist kirjoitti:Mutta superkivaa, jos Katja suostuisi näytteet ottamaan ja saatais Länsikeskuksen M&M takahuonetta (ja kopiokonetta) lainata tätä varten. Sit vaan miettimään sopivaa ajankohtaa! Voi olla aika piankin foorumin porukalle tai sit vasta syksymmällä sillai, että saadaan lehden välityksellä tieto laajemmallekin.

Mulle käy että järjestetään useampikin päivä, mieluusti vaan mahdollisimman pian eka. Pomon kanssa on asiasta jo sovittu. Minulle käy niinkin, että aina sellaisina päivinä kun lopetan työt 18.00 voin ottaa muutamasta kissasta näytteet ennen liikkeen sulkemista 19.00. Teoriassa myös niinä päivinä kun aloitan työt tunnin avaamisen jälkeen voisin ottaa aamulla näytteitä, mutta aamu-unisena tuo edellinen vaihtoehto sopisi paremmin ;) Tosin postikuluja tulee enemmän, jos näytteitä postitellaan pienemmissä erissä.

Ja toki voidaan suunnitella näytteenottotapahtumia myös muihin kaupunkeihin kesällä tai syksyllä. Kotikäynnitkin käy, jos SUREX sponsoroi mulle bussiliput.
Katja
Pennut 3-6kk.
 
Viestit: 8
Liittynyt: 31 Maalis 2009, 19:35
Nimi: Katja Kinnunen

Re: DNA-pankkiprojekti

ViestiKirjoittaja Jennie päivämäärä 30 Heinä 2010, 14:07

Veetiltä otettiin tänään verta rokotusten yhteydessä. Ei muuten ollut mikään helppo nakki. Pötkylä otti oikein kunnon hepulit. Ensin kaveri onnistui raapimaan mut verille ja lopulta kissaa tarvittiin pitelemään avokki ja eläintenhoitaja. Silti onnistui vänkäämään tassunsa irti ja neula tietty irtosi siinä mukana ja koko kissa olikin sen jälkeen veressä. Seuraavaksi Veeti aatteli antaa myös eläintenhoitajalle kyytiä ja kissalle piti laittaa semmonen kuonokoppahuppu päähän. Saivat sentään otettua sen verinäytteen ja se odottelee nyt tuolla jääkaapissa lähettämistä. Eläinlääkärikin oli laskuun kirjoittanut, että "veretkin saatiin -- ja vieläpä potilaasta". Onneksi meillä on ihana ja kärsivällinen eläinlääkäri, joka osaa rauhoitella sekä eläintä että ihmisiä -- onhan hän eläinlääkärin lisäksi lääketieteen lisensiaatti ja sairaanhoitaja. Hoitaa siis yhtä paljon meitä omistajia kuin kissoja. :D
SPH Hobbitqueen's Topaz "Otava"
SPH Wanadoo Dirty Harry "Veeti"
Maatiaiskatti Viiru Kurnauskis Pyppynen "Vinski"
Jennie
Pennut 3-6kk.
 
Viestit: 74
Liittynyt: 29 Tammi 2010, 15:01
Paikkakunta: Jyväskylä
Nimi: Jenni Hakanen

Seuraava

Palaa alueelle Kissojen terveys ja sairaus

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron