Tiineen naaraan astuminen

Keskustelua kaikista kissankasvatukseen liittyvistä asioista aina ongelmista tähtihetkiin.

Valvojat: Tuuli, Erika, iippis

Tiineen naaraan astuminen

ViestiKirjoittaja Tuuli päivämäärä 04 Huhti 2009, 18:23

Meidän leikkaamattomat hämmentävät minua. Astuivat ja kolmen viikon kuluttua naaraan nisät punersivat ja pari aloitti astumisen uudelleen. Ajattelin että ensimmäinen astutus ei onnistunut. Pian naaraan nisät alkoivat punertamaan vain pahemmin ja nyt naaraalla on ihan kunnon pyöristynyt massukin. Huomenna astutuksesta on viisi viikkoa.

Äsken astuivat uudestaan, se päättyi siihen että naaras läiskäsi urosta ja kiereskeli onnessaan jälkeenpäin maassa. Eli aivan kuin kiimoissaan kun astutus on onnistunut. Mistähän mahtaa olla kyse?
Metsäkansan burmat (B, Mette, Jasmiini) + cornarit (Aino, Ninja)
Käyttäjän avatar
Tuuli
Moderaattori
 
Viestit: 482
Liittynyt: 27 Elo 2008, 11:50
Paikkakunta: Uppsala, Ruotsi
Nimi: Tuuli Larva

Re: Tiineen naaraan astuminen

ViestiKirjoittaja Tuuli päivämäärä 07 Huhti 2009, 12:57

Siis... maha pystyssä oleva naaras on takamus pystyssä tuolla että "kolli selkään, kiitos!"

Olen hyvin, hyvin hämmentynyt. :?: :?
Metsäkansan burmat (B, Mette, Jasmiini) + cornarit (Aino, Ninja)
Käyttäjän avatar
Tuuli
Moderaattori
 
Viestit: 482
Liittynyt: 27 Elo 2008, 11:50
Paikkakunta: Uppsala, Ruotsi
Nimi: Tuuli Larva

Re: Tiineen naaraan astuminen

ViestiKirjoittaja jaana päivämäärä 19 Huhti 2009, 15:14

Kollithan elävät hormooniensa varassa eikä oikeastaan niin hirveästi ole väliä sillä, mitä ja milloin astuvat, kastraatitkin käyvät, mikäli suostuvat. Eikä kaikkien kollien mielestä naaraalla välttämättä tarvi juoksua olla, että sitä voisi astua riittää, että se on naaras. Kollitkin ovat kovin erilaisia, minulla, joka kasvattajaksi ehkä nurinkurisesti olen itse enemmän keskittynyt kollien sielunelämään ja asunut jo kohta 14 vuotta jatkuvasti leikkaamattoman(leikkaamattomien) kollien kanssa tiedän, että osalle on ihan sama mitä astuu, esimerkiksi nuorempi narttukoirani oli yhden kollini mielestä mitä herkullisin kinkku! Toiset taas eivät ole kiinnostuneita astumaan tai oikeammin kuivaharjoittelemaan ollenkaan. Toiset taas astuvat kaikkea mikä liikkuu...

Luonnossa kolli lähtisi toteuttamaan viettiään etsien uusia naaraita, mutta koska tämä ei kasvatuskissoille ole mahdollista joudumme me kasvattajat perehtymään kissaeläimen lisääntymiskäyttäytymiseen sekä tekemään sellaisia ratkaisuja, jotka parhaiten suojaavat kantavan naaraan ja sen tulevien pentuje terveyden. Meillä kollit ja kastraattikollit asuvat yhdessä ja naarat varsinkin kantavat naaraat asuvat tiineysajan mahdollisimman suojatuissa olosuhteissa ja usein vielä sulkeutuvat tulevaan pentuhuoneeseen loppuajaksi keskittyen tulevaan äitiyteen. Seurustelevat valvotusti muiden kissojen kanssa ja saavat paljon hoivaa ja huomiota ihmisiltään.

Uroksen kanssa asuminen on riski kantavalle naaraalle, jo samankin juoksun aikana eri astumisista saattaa tulla lähes viikon ikäero pennuille, riippuen tietenkin miten pitkään naaralla on juoksu päällä. Tässähän on suuria eroja eri yksilöiden välillä.
Lisäksi jo kantavana olevan naaraan hormoonitaso nousee ja uros saattaa tulkita sen alkavaksi juoksuksi ja jälleen vaihtelevasti jotkut naaraat antavat astua itsensä, jotkut eivät. Pahimmassa tapauksessa eri-ikäiset pennut eivät selviä, osa esim. muumioituu tai syntyy liian aikaisin (keskosena) ja mikäli on vielä liian kehittymätön, niin menehtyy.

Itselläni oli vuonna 2000 syntyneessä pentueessa, jossa syntyi kahdeksan pentua, kaksi ensimmäistä 20g pienempiä kuin muut, mutta koska uros ja naaras asuivat yhdessä vain niin kauan kuin uros juoksun aikana oli kiinnostunut naaraasta, niin pennut lisäruokinnan avulla selvisivät ja elävät reipasta kotikissan elämää edelleen. Mielestäni ko. tilanteeseen, jossa syntyy ,usein siis ensimmäisenä, muita pienempiä pentuja on kyse siitä, että pennut ovat hedelmöittyneet eri astunta kertojen seurauksena. Syynä siihen, että esimerkki pentueen vanhemmat silloin asuivat yhdessä, oli se, ettei herrasmies kolli suostunut astumaan ihmisen läsnäollessa.

Naaraan ja pentujen terveyden takaamiseksi isäkissa tai muut leikkaamattomat urokset on siis viisasta sijoittaa raskausaikana eri tiloihin odottavan äidin kanssa. Eikä kastraattiurokset, jotka edelleen astuvat ole hyväksi kantavalle naaraalle eivätkä pentujen hyvinvoinnille. Miksi lisätä tulehdusriskiä turhista astumisista, eikö tarkoituksena ole saada elinvoimainen terve pentue jota hoitaa terve emo.
jaana
Pennut 3-6kk.
 
Viestit: 18
Liittynyt: 02 Helmi 2009, 16:41
Nimi: Jaana Korva

Re: Tiineen naaraan astuminen

ViestiKirjoittaja Marke päivämäärä 29 Huhti 2009, 14:25

^Onnea odotukseen, minä vasta tilasin ultrausajan ensi viikolle...

^^Jotain kiinnostavaa noissa odottavissa naaraissa ilmeisesti on. Ainakin vähän aikaa sitten kastroitu uros yrittää lähennellä meidän pikkumammaa - joka kyllä yrittää protestoida.
Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että syksyllä se oli astunut itse (toisen) naaraan, eikä sen jälkeen yrittänyt kertaakaan astua tätä naarasta odotusajan aikana - vaikka oli vielä itse fertiili. Hempeili vain parhaana kamuna tämän nyt odottavan naaraan kanssa.

Tietävätköhän nuo tosiaan, että nyt on uunissa "kilpailijan" pennut eli geenit? Muistelen, että luontodokkareissa on ollut jotain tuohon viittaavaa ainakin leijonien suhteen. Eli voi olla, että kesäkuussa kolli ei hoidakaan vieraita pentuja samalla hellyydellä kuin omiaan?
CRX Ascanio ja Elica, DRX Cheapy-Piipi, Walko, Poksu, Faura, Kleinspitz Tella
Käyttäjän avatar
Marke
Nuoret 6-10kk.
 
Viestit: 112
Liittynyt: 12 Helmi 2009, 23:04
Paikkakunta: Turku
Nimi: Marketta Rauramo

Re: Tiineen naaraan astuminen

ViestiKirjoittaja myymyy päivämäärä 29 Huhti 2009, 14:52

Ihanaa Laura, pikkusia tulossa :) Usakaltaiskohan niitä tulla katsomaan ettei taas iske pentukuume, on nää niin vallottavia otuksia!
Sfinx poika Lankhmar Eagle-Eye "Rasmus"
Sfinx tyttö Hobbitqueen`s Amaranth " Ama"
Käyttäjän avatar
myymyy
Nuoret 6-10kk.
 
Viestit: 145
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 23:34
Paikkakunta: helsinki
Nimi: Milla Mäkelä

Re: Tiineen naaraan astuminen

ViestiKirjoittaja Tuuli päivämäärä 04 Touko 2009, 19:56

Tännekin voisin raportoida että mein mammakissalla näkyi ultrassa vain yhdenkokoisia pentuja.

Musta se on ihan normaalia että kolli yrittää astua, mutta siitä olin yllättynyt että tiine naaras antoi kollin astua.
Metsäkansan burmat (B, Mette, Jasmiini) + cornarit (Aino, Ninja)
Käyttäjän avatar
Tuuli
Moderaattori
 
Viestit: 482
Liittynyt: 27 Elo 2008, 11:50
Paikkakunta: Uppsala, Ruotsi
Nimi: Tuuli Larva


Palaa alueelle Kasvatuskeskustelua

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron