Kasvattajat, sopiva kissamäärä ja miten siihen päästään?

Keskustelua kaikista kissankasvatukseen liittyvistä asioista aina ongelmista tähtihetkiin.

Valvojat: Tuuli, Erika, iippis

Re: Kasvattajat, sopiva kissamäärä ja miten siihen päästään?

ViestiKirjoittaja Tuuli päivämäärä 02 Elo 2009, 13:27

Kyllä mä koen että kissamäärä kotona pitää pitää vähän vajaana, omalla kohdalla. Meillä tänhetkinen maksimi on neljä kissaa ja se täyttyy nyt kun kasvatti jää kotiin. Eristysmahdollisuus jää toki olemaan. Meille on jäänyt pentuja kotiin pitkäksikin aikaa, esim. 1v3kk, joten se ei ole yhtään vieras ajatus. Otan sen jollain tapaa huomioon joka pentueen kohdalla. Jos olisi enemmän tilaa ja enemmän kissoja, niin todennäköisesti jakaisin lauman pienempiin osiin, niin kuin on neuvottu tehtävän jos on paljon kissoja.

Kissat kotona ovat nyt 7-, 6- ja 6-vuotiaat + tämä pentu. Mitä tuli kysymykseen sijoituksesta, niin "uskaltaisin" kaksi sukupolvea kasvattaa sijoituskodissa. Ja nyt suunnitellaan pentuja sijoituskissalle jonka emo ja emonemo ovat myös olleet sijoituskissoja, eli oma uskallus on jo ylitetty. No, siihen on syynsä.
Metsäkansan burmat (B, Mette, Jasmiini) + cornarit (Aino, Ninja)
Käyttäjän avatar
Tuuli
Moderaattori
 
Viestit: 482
Liittynyt: 27 Elo 2008, 11:50
Paikkakunta: Uppsala, Ruotsi
Nimi: Tuuli Larva

Re: Kasvattajat, sopiva kissamäärä ja miten siihen päästään?

ViestiKirjoittaja Eva päivämäärä 05 Elo 2009, 01:47

Minulle sopivan kissamäärän määrittää aika ja se miten ehdin kaikkia hoitamaan. Haluan nähdä, koskettaa, pusutella ja halia kaikkia kissojani saman illan aikana. Käyn kokopäivätöissä ja siksi olen kotona vain rajallisen ajan kissojeni kanssa joten se on minulle hyvinkin tärkeä kriteeri. Tällä hetkellä laumadynamiikka on hyvä näiden neljän kohdalla ja jos (ehdoton jos) kasvattaisin tällä hetkellä laumaa se tapahtuisi kotona kasvatetulla pennulla. En halua uudelleensijoittaa "vanhoja" kissojani ja ryhmädynamiikan kanssa ei ole ongelmia niin kauan kun se ryhmä on ja pysyy samanlaisena.

En ymmärrä oikein kysymystä, että kuinka monta sukupolvea "uskaltaa" kasvattaa sijoituskodissa. Luotan sijoituskoteihini (minulle on siunaantunut upeita koteja, kiitos teille siitä) ja heidän arvioon kissojen luonteesta. Mitä ulkonäköön tulee pääsen kyllä räpeltämään pentuja niin usein kun haluan ja ainakin oman rodun kohdalla pennun arvioiminen 5-6 viikon iässä on jossain määrin riskipeliä oli pennut sitten kotona tai ei. Minusta on ihanaa nähdä sijoituskodit puuhaavan pentujen kanssa ja heistä jokainen on hyvin samalla aaltopituudella kuin minä joka tietenkin helpottaa yhteydenpitoa ja yhteistyötä. Toki on nyansseja pentujen kasvatuksessa mutta minusta se on ainoastaan rikkaus. En toki poissulje vaihtoehtoa, että joskus ottaisin sijoituskodista pennun itselleni, mutta niin kauan kun minulla on kaksi kättä ja rajallisesti aikaa on pakko laittaa omat kissat kasvatuksen eteen eikä sijoituskodeissa kasvattaminen minusta huononna linjoja tai kissoja.
Eva
Pennut 3-6kk.
 
Viestit: 14
Liittynyt: 12 Helmi 2009, 23:00
Paikkakunta: Helsinki
Nimi: Eva Wallinvirta

Re: Kasvattajat, sopiva kissamäärä ja miten siihen päästään?

ViestiKirjoittaja jaana päivämäärä 11 Elo 2009, 23:55

Mietin pitkään kumpaan ketjuun kommentoisin, lemmikkissojen määrään vai tähän. Mielestäni asioiden ei pitäisi muuttua olipa kyse kasvatuskissasta tai lemmikkikissasta. Minun kissani ovat kaikki minun lemmikkejäni! Kissan kasvatuksen suurin ero esim. koiriin verrattuna lienee sukupolvien vaihtumisen nopeus, ainakin omassa rodussa siitoskissat käytetään suhteellisen nuorena, joka sitten luo paineita kissamäärän kasvuun.
Itse olen jo kasvatukseni alusta tehnyt tietoisen päätöksen sijoittaa osan kasvatuskissoistani omiin perheisiinsä, jotta ne saisivat elää rakastettuna ja hemmoteltuna perheenjäsenenä.
Sitten kysymykseen miten linjat ja yksilöt pysyvät tuttuna sijoituskissoilla kasvatettaessa, olen itse kokenut minulle sopivaksi järjestelyn, jossa otan koko pentueen kotiini asumaan joksikin aikaa, jotta saan elää pentujen kanssa, käsitellä heitä itse ja aina tutustua uusiin omistajiin, jotka siis hakevat pennut pääsääntöisesti aina minun luotani. Pentujen luovutus vähän venähtää, mutta jos ajattelee kissan koko elämää, niin pari ylimääräistä viikkoa on lyhyt aika odottaa sitä omaa nyyttiä kotiin. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että vaikka luotankin sijoituskoteihin, (en koskaan sijoita kissaa kotiin, johon en luota) että halua itse pitää kasvatteihini henkilökohtaiset välit, vaikkakin vain muutamia viikkoja, mutta se on kuitenkin ihan eri asia kuin katsomassa käyminen. Hieman työläämpää tosin, mutta jokainen valitsee tiensä. Ajattelen kuitenkin, että kasvattajanimelläni koko elämänsä esiintyvä kissayksilö ei voi olla minulle vain joskus nähty!
Ja siitä kiintiöiden elämisestä, aina täytyy mahtua kotiin kasvatti, joka tarvii apua! Meiltä on löytänyt apua myös tuttava kasvattajien ongelmiin joutuneet yksilöt samoin kuin omistajansa menettänytkin kissa. Olen juuri saanut kuntoutettua huhtikuun lopulla pois hakemani kastraattipojan, joka oli todella huonossa kunnossa. Laumaan näiden aikuisten tuleminen aiheuttaa aina säpinää, mutta järjestelyillä näistä on aina selvitty.
En osaa sanoa tarkkaa lukumäärää,siis sopivaa kissamäärää, se taitaa olla aikalailla tila ja henkilö kysymys. Kun hankin ensimmäisen cornarini, sijoitusnaaraan, vuonna 1991, sen piti jäädä ainokaiseksi sitä lajia, toisin kuitenkin kävi.
Nyt joitakin vuosia myöhemmin kissamäärä on jonkin verran kasvanut, laumamme vanhin on 11,5 vuotias ja meidän äijäporukassa on vain yksi rouvaskissa. Kemiat eri yksilöiden kohdalla eivät aina kohtaa ja varsinkin vanhuksien on joskus vaikea sietää nuorten uhoa ja jatkuvaa touhotusta. Pienempien porukoiden muodostaminen voi joskus olla toimiva ratkaisu, itselläni tällä hetkellä joukon vanhin kastraattiherra asustelee porukan rouvashenkilön kanssa yläkerrassa.
Meillä sopusointu säilyy tällä kokoonpanolla hyvin, ainoat säröt tuovat vierailevat naaraskissat, mutta onneksi ne ovat ohimeneviä.
jaana
Pennut 3-6kk.
 
Viestit: 18
Liittynyt: 02 Helmi 2009, 16:41
Nimi: Jaana Korva


Palaa alueelle Kasvatuskeskustelua

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron