Peterbald-tytölle perheenlisäystä?

Keskustelua kaikista kissankasvatukseen liittyvistä asioista aina ongelmista tähtihetkiin.

Valvojat: Tuuli, Erika, iippis

Peterbald-tytölle perheenlisäystä?

ViestiKirjoittaja Zoja päivämäärä 12 Loka 2009, 18:49

Suomessahan kyseinen rotu on vielä hyvin harvinainen, mutta tästä huolimatta ajattelin kysellä, tietäisikö teistä kukaan kollikisu peterbaldia - tai mikä parasta, jopa omistaisi sellaista.
Tyttösemme syntyi vuoden 2006 tammikuussa. Nyt olisikin siis mielestäni mitä sopivin aika jokusen kuukauden päästä jo neljä vuotta täyttävälle kaunottarellemme löytää uroskissa, ja laittaa siten tämän solakat geeninsä jakoon.

Onko teillä kellään omaa peterbaldia? Kuinka Suomesta tällaisen suht hyväkuntoisen komistuksen löytäisi? Vai pitääkö ottaa yhteyttä pietarilaiseen kasvattajaan, jolta me neiti silloin jokunen vuosi sitten hankittiin?

En ole koskaan ottanut osaa mihinkään kissanäyttelyihin, ihan omaksi iloksemme peterbald & don sphynx -tyttösemme ovat. Tietysti alussa oli kovasti näyttelysuunnitelmia (eihän peterbald Suomessa vielä näyttelyihin kelpaa?), mutta sittemmin ne ovat vain jostain syystä jääneet. Ehkä myöhemmin siitä saattaisikin kiinnostua, who knows. ;)

Toivottavasti laitoin viestin oikeaan osioon, tämä paikka kun on minulle vielä lähes täysin tuntematon!
Zoja
Pennut 3-6kk.
 
Viestit: 2
Liittynyt: 12 Loka 2009, 18:32
Nimi: JS

Re: Peterbald-tytölle perheenlisäystä?

ViestiKirjoittaja Tuuli päivämäärä 14 Loka 2009, 18:29

Peterbald kelpaa Suomessa näyttelyihin. Googlaamalla vaikka etsit suomalaisia kasvattajia ja kysyt heiltä suoraan apua kollin suhteen. Sinun täytyy siirtää kissasi Suomen Kissaliiton rekisteriin kylläkin. Tai ei pakko ole, mutta luulisi olevan helpompaa niin kuin WCF-rekatulla kissalla. Tai enhän minä tiedä onko kissasi rekattu WCF:ään, mutta luulisin.

Kissaliiton kautta sinun täytyy hankkia FIFestä kasvattajanimi ja käydä kissankasvattajan peruskurssi joita järjestetään tasaisin väliajoin ympäri maata. Naaraasi on suht. vanha ensisynnyttäjäksi, joten jos pennut on mielessä niin kiireesti liittymään Kissaliittoon, kissan kasvattajan avulla saamaan kissasi siirretyksi Kissaliiton rekisteriin ja kasvattajanimi hakuun!
Metsäkansan burmat (B, Mette, Jasmiini) + cornarit (Aino, Ninja)
Käyttäjän avatar
Tuuli
Moderaattori
 
Viestit: 482
Liittynyt: 27 Elo 2008, 11:50
Paikkakunta: Uppsala, Ruotsi
Nimi: Tuuli Larva

Re: Peterbald-tytölle perheenlisäystä?

ViestiKirjoittaja Zoja päivämäärä 15 Loka 2009, 07:07

Siis mitä, että lähes neljävuotias kissa olisi vanha ensisynnyttäjäksi?! Minä kun luulin, että vasta tuossa iässä alkaisi olemaan turvallista hankkia pentuja :D Tuskin meidän tyttö yhtä pentuetta enempää tulisi pikkuisia tekemään - haluttaisiin vain saada muutama jälkeläinen tytöltä niin, että esimerkiksi minä saisin uuteen kotiini kaksi suloisuutta, tuntuu elämä jotenkin tyhjältä ilman niitä; nykyiset PEB & DSP -kissamme kun jäävät äitini hoiviin.

Haluavatko kollikissan omistajat yleensä yhden pennun vai rahaa x määrän? Ja mikähän on x:n arvo tässä tapauksessa, noin suurin piirtein? Vaikeaa kun ei itsellään tästä ole minkäänlaista tietoa eikä netinkään syövereistä peterbaldin parituksesta juuri mitään löydy, ainakaan suomen kielellä.

Ja anteeksi tyhmyyteni, mutta mitä siis ovat WCF, FIF? Ja tarvitseeko minun tosiaan käydä kasvattajakurssi yhden pentueen hankkimisen takia?

Kaikki lisäinformaatio tällä hetkellä on suorastaan kullan arvoista! :)
Zoja
Pennut 3-6kk.
 
Viestit: 2
Liittynyt: 12 Loka 2009, 18:32
Nimi: JS

Re: Peterbald-tytölle perheenlisäystä?

ViestiKirjoittaja Niina päivämäärä 21 Loka 2009, 14:04

Zoja kirjoitti:Ja tarvitseeko minun tosiaan käydä kasvattajakurssi yhden pentueen hankkimisen takia?


Jo ensimmäistä (vaikka jäisikin ainoaksi) pentuetta varten sinun täytyy hakea kasvattajanimi. Ensi vuoden alusta lähtien kasvattajanimi myönnetään vain, jos kasvattajakurssi on käytynä, tämän vuoden puolella ehtii vielä kasvattajanimen saada ilma kurssiakin. Mutta, toki se kasvattajakurssi olisi hyvä käydä, vaikkei pakollista olisikaan.

No, minä olen sikäli huono tuosta kurssista sanomaa, kun en ole itsekään sitä vielä käynyt. Yritys on ollut kova, mutta en joko ole mahtunut kurssille tai sitten ne on olleet sellaiseen aikaan/sellaisessa paikassa, ettei ole ollut mitään mahkuja mennä. Tänä vuonna ainakin minusta niitä on järjestetty aika vähän. Toivottavasti ensi vuonna on enemmän, kun se kerran tulee pakolliseksi.
Niina Niinimäki/FIN*Ketaleen kissala

DRX O'Sag's Ginny "Ginny"
DRX SC Tikrun Kedves "Ketku"
DRX Perplex Sanity Assassin "Tyyni"
DRX Ketaleen Kaksoisolento "Nötkötti"
Käyttäjän avatar
Niina
Nuoret 6-10kk.
 
Viestit: 108
Liittynyt: 27 Tammi 2009, 19:57
Paikkakunta: Tuusula
Nimi: Niina Niinimäki

Re: Peterbald-tytölle perheenlisäystä?

ViestiKirjoittaja Niina päivämäärä 21 Loka 2009, 14:17

Niin ja ne astutusmaksut tosiaan varmaan vaihtelee rotukohtaisestikin, mutta tässä esimerkki omasta elämästä:
Itse olen devon-kollista ottanut astutusmaksua noin 10 % pennun hinnasta per elävä pentu. Eli jos devonien yleinen hintataso olisi vaikka 700 euroa ja pentuja syntyisi kolme, niin astutusmaksu olisi 3 x 70 € = 210 €. En tiedä, miten muut kollin omistajat määrittelee tuon elävän pennun, mutta itse olen ainakin sopinut niin, että elävä pentu = pentu joka on vielä noin parin - kolmen viikon iässä elossa. Eli maksua ei oteta sellaisista pennuista, joista ei olekaan eläjiksi. (koirapuolelta olen kuullut, että uroksen omistajat on ottaneet maksun myös kuolleina syntyneistä pennuista, mikä on minusta tosi epäreilua)

Koska PEB nyt on niin uusi ja harvalukuinen rotu, niin voipi olla, että astutusmaksutkin on ihan eri sfääreissä, kun näillä tavisroduilla. Eli kannattaa kysellä tätäkin rodun harrastajilta, niin ei tule suuria yllätyksiä. Ja kissaliiton sivuilta löytyy tosiaan aika paljon hyvää kasvatukseen liittyvää perustietoa, niin kuin Merja tuohon jo linkittikin.
Niina Niinimäki/FIN*Ketaleen kissala

DRX O'Sag's Ginny "Ginny"
DRX SC Tikrun Kedves "Ketku"
DRX Perplex Sanity Assassin "Tyyni"
DRX Ketaleen Kaksoisolento "Nötkötti"
Käyttäjän avatar
Niina
Nuoret 6-10kk.
 
Viestit: 108
Liittynyt: 27 Tammi 2009, 19:57
Paikkakunta: Tuusula
Nimi: Niina Niinimäki

Re: Peterbald-tytölle perheenlisäystä?

ViestiKirjoittaja Tuuli päivämäärä 24 Loka 2009, 19:53

Ja kyllä, nelivuotias on vanha ensisynnyttäjä :/ Siinä ja siinä uskaltaisinko itse astuttaa nelivuotiasta kissaa ensi kertaa.
Metsäkansan burmat (B, Mette, Jasmiini) + cornarit (Aino, Ninja)
Käyttäjän avatar
Tuuli
Moderaattori
 
Viestit: 482
Liittynyt: 27 Elo 2008, 11:50
Paikkakunta: Uppsala, Ruotsi
Nimi: Tuuli Larva


Palaa alueelle Kasvatuskeskustelua

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron