Pentujen nimeäminen

Keskustelua kaikista kissankasvatukseen liittyvistä asioista aina ongelmista tähtihetkiin.

Valvojat: Tuuli, Erika, iippis

Re: Pentujen nimeäminen

ViestiKirjoittaja funkyjam's päivämäärä 13 Loka 2009, 19:31

minä nimeän pennut teemoittain, ajattelin ensiksi aakkostamista mutta se voi koitua hankalaksi jossain kohtaa keksiä nimiä (en ole mikään maailman paras päättämään, niin helpoin on päättää teema). esim. Edellinen pentue tuli vanhempien nimistä
FI* FunkyJam's, Cornish Rex
Käyttäjän avatar
funkyjam's
Nuoret 6-10kk.
 
Viestit: 121
Liittynyt: 02 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: turku
Nimi: terhi rannaste

Re: Pentujen nimeäminen

ViestiKirjoittaja Tuuli päivämäärä 14 Loka 2009, 18:46

Aakkosjärjestys oli valintani sukutaulututkimuksen takia. Noh, sitä ei enää tarvitse kun on julkiset tietokannat joista löytyy vaikka mitä, mutta aikana ennen niitä ajattelin helpottaa tulevia (erityisesti siis ulkomaisia) sukutaulututkijoita siltä varalta että kasvattini joskus jossain sukutaulussa näkyisi. Idea on siis siinä, että jos sulla on kaksi kissaa, sama kasvattajanimi ja läheiset rekisterinumerot ja toiselle tiedossa oleva vanhemmat, muttet tiedä ovatko samasta pentueesta niin se nimen etukirjain auttaisi päättelyssä.

Ja nyt mulla on tyhjänpanttina sukutaulutietokantaohjelma :mrgreen: Sinne sais ihanasti kaikkea pikkutietoa kissoista muistiin, jos vaan jaksais perustiedot naputtaa kustakin kissasta kerrallaan.

Suosin suomenkielisiä sanoja tai erisnimiä, esim. laulajia joita fanitan. Mutta lähinnä saisivat olla suomenkielisiä koska kasvattajanimeni on niin kovin suomenkielinen. Mun lemppareita on esim. Metsäkansan Aurinko, Aamutähti, Arvoitus, Brionna, Fantasia, Janis Joplin... Pikemminkin on muutama nimi joihin en oo tyytyväinen, suurimpaan osaan olen oikein tyytyväinen.
Metsäkansan burmat (B, Mette, Jasmiini) + cornarit (Aino, Ninja)
Käyttäjän avatar
Tuuli
Moderaattori
 
Viestit: 482
Liittynyt: 27 Elo 2008, 11:50
Paikkakunta: Uppsala, Ruotsi
Nimi: Tuuli Larva

Re: Pentujen nimeäminen

ViestiKirjoittaja Niina päivämäärä 21 Loka 2009, 14:35

No, mun ensimmäisillä pennuilla ei ole vielä muita nimiä, kuin työnimet joilla niitä nyt kutsun (Taisto ja Toivo :) ), mutta ajatuksena on ollut, että pentueen kaikkien pentujen nimet alkaa samalla kirjaimella, mutta aakkosjärjestystä en aio noudattaa. Lisäksi joku teema olisi kiva, mutta katsotaan nyt mitä keksin. Tai voi olla, että jos keksin jonkun aivan ylivoimaisen hyvän teeman, niin sitten tuon alkukirjaimen ei välttämättä tarvitse olla sama.

Mun pentujen nimien pitää olla ehdottomasti suomenkielisiä, koska kasvattajanimikin on suomea. Minusta sellaiset nimet on vähän typeriä, missä kasvattajanimi ja kissan nimi on selvästi ihan eri kieltä/tyyliä. Eli kun kasvattajanimeni on Ketaleen, niin meille ei taatusti tule ainoatakaan Queen of Hartsia tms... Muutama hyvä nimi mulla oli jo mielessä, mutta voi olla etten nyt käytäkään niitä, koska näiden pentujen kanssa on ollut niin paljon työtä ja vaikeuksia, että nimeän ne ehkä jotenkin sen teeman mukaan. Esim. jos tuo elämästään taisteleva Taisto-pentunen selviää isoksi kissaksi, niin se saattaisi saada jonkun työnimensäkin mukaisen taistelija- tai elämänhalu-nimen.

Ja kun kasvattajanimikin jo tulee oman kultamussukan (Ketkun) nimestä, niin ei ole poissuljettuja vanhempien nimiin liittyvät nimetkään. Yksi minusta hauska voisi olla Ketaleen Kaksoisolento, mutta se vaatisi sen, että kys. nimen saava pentu olisi Ketkun ja että se muistuttaisi isäänsä kovasti. Nyt kun Ketku on jo palliton ja näistä kahdesta Ketkun pennusta ei kumpikaan ole erityisen paljon isänsä näköinen, niin ehkä tuo idea menee nyt sitten hukkaan. :P Tai katsotaan nyt mitä tuosta Toivosta tulee. Sillä on vielä niin vähän karvaa, ettei värit vielä oikein näy. Voihan siitä vaikka tullakin isukin näköinen. Mutta tosiaan, teema voipi olla näillä joku vähän erilainen.
Niina Niinimäki/FIN*Ketaleen kissala

DRX O'Sag's Ginny "Ginny"
DRX SC Tikrun Kedves "Ketku"
DRX Perplex Sanity Assassin "Tyyni"
DRX Ketaleen Kaksoisolento "Nötkötti"
Käyttäjän avatar
Niina
Nuoret 6-10kk.
 
Viestit: 108
Liittynyt: 27 Tammi 2009, 19:57
Paikkakunta: Tuusula
Nimi: Niina Niinimäki

Re: Pentujen nimeäminen

ViestiKirjoittaja TarjaK päivämäärä 10 Tammi 2011, 22:24

Meillä mennään aakkosten mukaan jonka lisänä on vielä teemat. Alunperin mietin miten lähden pentueita nimeämään ja jotenkin vain loogisempana tuntui tuo aakkosjärjestys, miksi lie.
Teemoina meillä ollut kukat, musiikki, ilma ( tämä sai alkunsa kun koko kesän jatkunut helle katkesi kamalaan ukkosmyrskyyn, koko maailma musteni ja samalla alkoi synnytys. Synnytimme kissan kanssa pimessä ilman sähköjä ja kun taivas alkoi valkenemaan oli viimeinen pentu syntynyt) drinkit ja nyt viimeisimpänä nimet löytyi unescon maailmanperintölistalta.

Monesti ajatus pentueiden nimistä on aivan toiset kuin ne lopullisesti ovat, kaikkea mitä ihmeellisimpiä nimiä päässään pyörittelee :D
Framillan Cornish Rexit
TarjaK
Pennut 3-6kk.
 
Viestit: 27
Liittynyt: 21 Kesä 2009, 23:17
Nimi: Tarja Kudjoi


Palaa alueelle Kasvatuskeskustelua

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron