SUREX:n rotujen tilanne ulkomailla?

Keskustelua kaikista kissankasvatukseen liittyvistä asioista aina ongelmista tähtihetkiin.

Valvojat: Tuuli, Erika, iippis

Re: Cornish Rexien tilanne ulkomailla?

ViestiKirjoittaja Marke päivämäärä 02 Touko 2010, 02:32

Ja rodun alkuperäismaassa, Englannissa on melko vähän cornareita ja olen antanut kertoa itselleni, että ei siellä mitään huippunäyttelykissojakaan kovin usein tule esiin.
Rexien erityisnäyttelyyn ei Skotlannissa saatu yhtään cornaria...

Mitä olen Ruotsin puolta seurannut, niin siellä on aika vahvasti esillä kahta tyyppiä sitä "vanhahtavaa" ja jenkkituonteja - tosin eiköhän ne aika nopeasti tasoitu.
CRX Ascanio ja Elica, DRX Cheapy-Piipi, Walko, Poksu, Faura, Kleinspitz Tella
Käyttäjän avatar
Marke
Nuoret 6-10kk.
 
Viestit: 112
Liittynyt: 12 Helmi 2009, 23:04
Paikkakunta: Turku
Nimi: Marketta Rauramo

Re: SUREX:n rotujen tilanne ulkomailla?

ViestiKirjoittaja FIN*hermaj päivämäärä 21 Syys 2010, 20:24

Lempiaiheeni tuontikissat ja kissat ulkomaailmasta :D

Sfinxejä tuntuu linjojen suhteen kasvatettavan paljon Venäjä- Keski-Eurooppa- Jenkki akselilla.
Sfinxejä kun edelleenkin on kaiken näköisiä ja kokoisia ja jokaisella on hieman oma standardi mitä haetaan niin hankalaa on sanoa kenellä ne parhaimmat on.
Itse pidän suurimman osan venäläisten kasvattajien kissoista, MUTTA nettisivut voi olla vääristyneitä, terveystiedot mitä sattuu jne, maan suhteen ja tapojen /kulttuurin vuoksi olen hieman skeptinen kaikkeen mitä siellä luvataan.
Esimerkkinä vaikka "kasvattaja" Grand Oray, joka useasti vilkkuu sfinxien sukutauluissa , kissala on sfinx-keskus, se ei ole yksi kasvattaja vaan kasvattajia on useampia, kissoja varmaan satoja jne, normaali pennun ostajana/ asiaan perehtymättä voisin ostaa hyvinkin kissan kyseisestä paikasta koska missään ei selviä että kasvattajia on useampia ja nettisivut mainostavat toinen toistaan upeampia pentuja, ja pentuja tosiaan riittää, niitä on useita pentueita samaan aikaan, usealla eri kasvattajalla luonnollisestikkin.

Sfinxien linjoissa ei ole Euroopan ja Venäjän (Jenkki-linjat ei ole auenneet minulle vielä ainakaan) ei ole mitenkään tavatonta käyttää suurella sukusiitosprosentilla varustettuja yhdistelmiä (isä-tytär , serkuksia, )

Hintataso on aikalailla sitä mitä halutaan pyytää, Belgiasta mm. kasvatuskissan saa 700-3500 eurolla. Venäjällä varmaan alkaen 1000 euroa, nousten sinne 3000 euroon. Jenkeistä saa ilmeisesti (huhu kertoo :D ) ihan kohtuu hinnalla kasvatukseen kissoja, alle 2000 dollaria.
Aikalailla mitä nyt on puljannut niin kasvatuskissojen keskimääräinen hinta on sen 2000 ja pikkasen alle/päälle. Voi ostaa myös suomesta satunnaisesti alle tonnilla ;) suomessa ei tosin myydä kasvatuskissoja kovinkaan paljon (tämä vuosi tosin muutti hieman tilannetta..)

Seuraavasta yhdistyksen lehdestä voi varmaan lukea muualla maailmassa asuvan näkemyksen suomalaisesta sfinx kasvatuksesta :D
Kyseisen kasvattajan kanssa juttelleena, teksti ei tule olemaan kaunistelua, heidän mielestä kissamme ovat muihun maihin nähden liian pieniä ja pitkä naamaisia sekä keskitymme liikaa tuomariarvosteluihin ilman että itse katsomme mitä haluamme jalostaa ja mikä yhdistelmä kävisi mihinkin.
Oli muuten erittäin mielenkiintoinen keskustelu näin uuden kasvattajan silmissä, varsinkin kun pointit oli samoja mitä itse on ajatellut jo ennen kasvattamista ja omien kissojen peilaamisesta on tullut ajatuksia.

Yleisesti yhteistä linjaa ei ole, luonnollisesti se vaikuttaa että rotumääritelmät eri kattojärjestöissä voivat olla erinlaisia ja toki ihmiset kasvattavat sitä mitä siellä omassa haetaan.
http://www.hermajcattery.com
http://hermajcattery.blogspot.com/
Kotona asustelevat SPH Kiero, SPH Basse sekä AHT:t Ansa & Oiva
Käyttäjän avatar
FIN*hermaj
Pennut 3-6kk.
 
Viestit: 44
Liittynyt: 11 Touko 2010, 18:10
Paikkakunta: Järvenpää
Nimi: Maiju Tynkkynen

Re: SUREX:n rotujen tilanne ulkomailla?

ViestiKirjoittaja Tuuli päivämäärä 20 Marras 2010, 04:23

Tuosta standardista ja sen mahdollisesta muuttamisesta, kyllä saa itsellä olla aika paljon kokemusta rodusta ennen kuin voi lähteä vaatimaan standardinmuutosta ja sitä "omaa linjaa". Eihän tässä koko touhussa ulkonäön suhteen ole järjen hiventä jos kukin menee vain sen oman maun mukaan.
Metsäkansan burmat (B, Mette, Jasmiini) + cornarit (Aino, Ninja)
Käyttäjän avatar
Tuuli
Moderaattori
 
Viestit: 482
Liittynyt: 27 Elo 2008, 11:50
Paikkakunta: Uppsala, Ruotsi
Nimi: Tuuli Larva

Re: SUREX:n rotujen tilanne ulkomailla?

ViestiKirjoittaja Tuuli päivämäärä 27 Marras 2010, 04:25

On eri asia että mitä painotetaan, eli mitkä ovat niitä ominaisuuksia joista voi tinkiä, kuin se että jalostuksella haetaan jotain ominaisuutta joka ei ole rodun standardissa.
Metsäkansan burmat (B, Mette, Jasmiini) + cornarit (Aino, Ninja)
Käyttäjän avatar
Tuuli
Moderaattori
 
Viestit: 482
Liittynyt: 27 Elo 2008, 11:50
Paikkakunta: Uppsala, Ruotsi
Nimi: Tuuli Larva


Palaa alueelle Kasvatuskeskustelua

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron