Oma kasvatustyösi vs. rotusi standardi

Keskustelua kaikista kissankasvatukseen liittyvistä asioista aina ongelmista tähtihetkiin.

Valvojat: Tuuli, Erika, iippis

Re: Oma kasvatustyösi vs. rotusi standardi

ViestiKirjoittaja Marke päivämäärä 22 Elo 2010, 12:05

Yritetään saada tätä keskustelua käyntiin, koska aihe on todella mielenkiintoinen ja olisi kiva kuulla ajatuksia eri rotujen standardeista ja kissapopulaatiosta.

Itsellä pari cornaria (ei kasvatuukseen) ja neljä devonia - kaikki kasvatuskissoja. Olen jo jonkun aikaa naureskellut sitä, että nuo neljä devonia poikkeavat toisistaan enemmän kuin monet läheiset kissarodut! Kaikilla on erityyppinen turkki, profiili jopa ruumiinrakenne (ok. äiti ja tytär muistuttavat tosiaan tuossa viimeksimainitussa aika paljon). Ja kuitenkin ne ovat ihan oikeutetusti kasvatuksessa.

Olen usein sanonut, että cornarista on helpompi nähdä onko se hyvä vai ei - mutta juuri lauantain näyttelyssä tajusin yhden asian: Jos paikalle sattuu oikeasti "standardin mukainen" eli hyvä devoni - kyllä sen jokainen huomaa. Noita aloitusviestissä kuvailtuja hankalia tuomaripäätöksiä tulee lähinnä silloin, kun on arvioitava kissoja jotka ovat sinne päin. Rotumääritelmän mukaisia, mutta eivät todellisia huippuja. Cornarien kohdalla tilanne voi sitten olla vähän toinen: Meillä on todella kova taso, joten siinä voi sitten tuomarilla mennä sormi suhun, että minkä noista pistää parhaimmaksi. Sphinkseistä en tiedä.

Devoneilla osa kasvattajista on satsannut todella vahvasti geenipoolin laajentamiseen (esim. kolme minun kissoistani on rx- eli niissä on 4-5 polven päässä vieraita rotuja), jolloin tyypin vakauttamminen vaatii useamman sukupolven.

Isojen korvien, lyhyen kuonon ja stopin yhdistäminen vielä korkeisiin jalkoihin näyttää oelvan melko kinkkinen yhtälö - kun siihen vielä pitäisi saada oikeanlainen peittävä ja kihara turkki rodulla, jossa on hyvinkin lähellä mm kaikkia karvanpituuksia.
CRX Ascanio ja Elica, DRX Cheapy-Piipi, Walko, Poksu, Faura, Kleinspitz Tella
Käyttäjän avatar
Marke
Nuoret 6-10kk.
 
Viestit: 112
Liittynyt: 12 Helmi 2009, 23:04
Paikkakunta: Turku
Nimi: Marketta Rauramo

Palaa alueelle Kasvatuskeskustelua

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron