Kissan astutusikä

Keskustelua kaikista kissankasvatukseen liittyvistä asioista aina ongelmista tähtihetkiin.

Valvojat: Tuuli, Erika, iippis

Re: Kissan astutusikä

ViestiKirjoittaja Tuuli päivämäärä 02 Joulu 2010, 03:05

Mun mielestä 9kk-4 vuotta ihan kaikenrotuisille naaraille :) Ihanteellinen astutusikä vois olla 2-3 vuotta, tai 2-2,8 vuotta.
Metsäkansan burmat (B, Mette, Jasmiini) + cornarit (Aino, Ninja)
Käyttäjän avatar
Tuuli
Moderaattori
 
Viestit: 482
Liittynyt: 27 Elo 2008, 11:50
Paikkakunta: Uppsala, Ruotsi
Nimi: Tuuli Larva

Re: Kissan astutusikä

ViestiKirjoittaja funkyjam's päivämäärä 02 Joulu 2010, 13:28

itse pidän ala ikärajaa 1v että saa sydän ultrat tehtyä, jos on kova kiima pissailija tai muu erityinen syy astuttaa niin tietenkin aikasemmin. mutta ekalle pentueelle 2v ylä raja. tää on siis vain mun mielipide ja miten ite teen.
FI* FunkyJam's, Cornish Rex
Käyttäjän avatar
funkyjam's
Nuoret 6-10kk.
 
Viestit: 121
Liittynyt: 02 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: turku
Nimi: terhi rannaste

Re: Kissan astutusikä

ViestiKirjoittaja funkyjam's päivämäärä 02 Joulu 2010, 23:13

niin tai jotkut naaraat kiimaavat kiimn esto pillereiden läpi jlloin vaarana on kohtutulehdus. itsellä on näin kerran käynyt ja nyt toinen joka kiimasi reilusti pillereiden läpi. Jokaisella kasvattajalla on omat mielipiteet siitä milloin olisi optimaali astutus aika. Joskus sitä rankataan valitettavasti kasvattaja tietämättä kissojen taustoja minkä takia on ajoissa astutettu.
Itse en ultraa alle vuoden ikäistä kissa, jolloin en sitä ulkopuoliseen käyttöön myöskään anna (omassa käytössä voi olla jolloin pystyy reagoimaan )
Minulla ei ole nuorten kissojen tiineyksissä ole ollut ongelmia, vaikka olen alle 2 vuotiaana astuttanut.
FI* FunkyJam's, Cornish Rex
Käyttäjän avatar
funkyjam's
Nuoret 6-10kk.
 
Viestit: 121
Liittynyt: 02 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: turku
Nimi: terhi rannaste

Re: Kissan astutusikä

ViestiKirjoittaja Tuuli päivämäärä 15 Joulu 2010, 06:16

Erika kirjoitti:Siis ensiastutukselle tuo jälkimmäinen? :)
Itsellä ollut semmonen kuvitelma, että jos Synnin astuttaisin vasta silloin keväällä kun se täyttää 2v, niin se olisi jo vähän liian vanha.. :? Onkohan koirapuolelta jäänyt semmonen vai mistä, vaikka ei sielläkään se 2v mikään paha ole.. :)


Juu, ensiastutukselle. Juuri siksi että kissan oma terveysstatus tunnetaan paremmin ja samallahan kun aikaa kuluu myös kissan suvun terveysstatus tunnetaan paremmin. OT, mutta koiria ei alle kaksivuotiaina astuteta, ainakaan isompia rotuja. Pikkukoirista en tiedä.

Jos kiimaa pillereiden läpi niin itse olen suurentanut annosta niin paljon että niin ei kävisi: meidän Mette veti viimeisen ajan kun oli pillereillä 5mg Proveraa (sama kuin Perlutex) joka kolmas päivä. Terhi nyt tämän toki tietää, mutta yleisesti sanottuna: pillereiden läpi juokseminen on todella epäterveellistä naaraalle. Ylipäätään pillereiden syöttämistä on mielestäni paras välttää. Kun naaraanne steriloidaan niin kysykää oliko kohdussa muutoksia jos on syönyt pillereitä, toisille niitä tulee ilmeisesti helpommin, mutta jos on pidempi aika syötetty niin taitaa kaikille tulla jonkinasteisia muutoksia? Olen aiemmin syöttänyt naaraalle pitkään pillereitä ja uskon sen edesauttaneen kissan myöhempää maitorauhassyöpää. Ja siis edelleen jatkossa tulen syöttämään pillereitä naaraille jos sopivat (toisilla voi esim. luonne muuttua rajusti huonompaan suuntaan), mutta olen huolellinen että jaksot eivät ole pitkiä eikä niitä ole useita.

Ihan samasta syystä kuin kolleja joudutaan käyttämään nuorina, joudutaan niitä naaraitakin jos asuvat sijoituskodissa tai muuten merkkailevat reippaasti, tai jos emolinjalle ei pillerit sopineet yms. Se on luonnollisesti totta että silloinKIN täytyy miettiä ko. naaraan ns. jalostusarvoa.
Metsäkansan burmat (B, Mette, Jasmiini) + cornarit (Aino, Ninja)
Käyttäjän avatar
Tuuli
Moderaattori
 
Viestit: 482
Liittynyt: 27 Elo 2008, 11:50
Paikkakunta: Uppsala, Ruotsi
Nimi: Tuuli Larva


Palaa alueelle Kasvatuskeskustelua

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron