Sfynxien hankinta ja jalostaminen, paljon kysyttävä.. auttak

Keskustelua kaikista kissankasvatukseen liittyvistä asioista aina ongelmista tähtihetkiin.

Valvojat: Tuuli, Erika, iippis

Sfynxien hankinta ja jalostaminen, paljon kysyttävä.. auttak

ViestiKirjoittaja meita2 päivämäärä 10 Huhti 2011, 23:47

Moikka kaikille.
En ole kasvattaja, mutta olen ajatellut asia. Itsellä on ollut aikaisemmin kissat, yksi tavallinen ja toinen norjalainen metsäkissa, tässä hiljattain ja traagisesti minulle, felv tautina aiheuttama syöpään kuollut. Itkin monta viikkoa, kun kissa sairasteli ja kun lopetettiin siitä, päätin että jos kissa tulee niin heti kaksi ja olen aina ihailut sfinxia, enkä haluan enää että se sairasta jotain, vain puhdas rotuinen kissan.
Vaikka surutyö on vielä kesken ja oma mieheni on epävarma asiasta, kun ei ole näinä kaljuja ihannuksia nähnytkään, mutta ajattelin vähän kysellä jos vaikka tilaisuus tulisi.
Itse olen ollut jo 4v selästä sairaslomalla ja täytän vastaa 33v syksyllä. Selkä leikattiin viime vuonna ja kuntoutus on vielä pitkää edessä, uuden uraan suunnittelu. Että nyt olisi paras tilaisuus aloittaa.
Monta kysymystä tulee.
Asun Tampereella osake kerrostalossa. Ajattelin hankkia pennut venäjältä, mun parilta tutuilta. kaksi tyttöä (saako ne olla samasta perheestä) ja poika jostain mualta. Mitä tarvi, tai pystyykö ne suomessa rekisteröidä ja alkaa jalosta?
Mitä kaikkea tarvi sen varten? Mitä pitäisi testata jos hankin ne sieltä? Onko ne ulkolaiset pennut saman arvoisia kun suomalaiset? Pystyynkö lainaaman uros kissa, jos joku halua siitä pennut? Pitäisikö sitä maksaa, vai maksetaanko minulle? Pystyynkö lainaaman jonkun muun uroksen? Kuinka usein ne pitäisi rokottaa, ja kuinka usein lääkärillä käydä? Onko tällaiselle toiminnoille vakuutusta ja mistä kannatta ottaa, minkä hintaista? Mitä on sijais koteja ja miten varten ne on? Onko jotain tietty väriä minkä kannatta hankkia? Kuinka hyvin pennut menee kaupaksi ja minkä hintaisia ne olisi, jos vanhemmat on venäjältä, mitä suomalaiset maksaa? Onko terveys ongelmia? Mitä erityistä ruoka tai muuta ne tarvi? Onko haittaa jos joskus kuntoutuin ja pääsen tekemään jotain töitä, en kyllä pitkiä päiviä enää pystynkään. Pitäisikö siitä maksaa vero, jos pitäisi niin minkään mukaan ja kuinka? Pitäisikö niillä olla erilliset ruoka kulhot ja vessat? Minkälaisen pedin ne tarvi? Vai pitäisikö olla oma huone? Vai riittäkö että olohuonessa tai makkarissa? Olen kuulut että suomessa on jono pennuille, onko se totta? Minkälaista ruoka pitäisi antaa, saako antaa raaka liha? (kun meidän edellinen rakasti hirven ja peuran liha raakana) Saako ne opettaa käydä normi vessassa, vai pitäisikö olla hiekka? no pennuille tietty pitää. Onko hiekan laaduissa väliä? Meillä oli ennen puu pellettejä ja välillä se kristalli hiekka. Ne pitäisi kuulemma useasti pestä, kuinka usein?
Tällaisia kysymyksiä nyt tuli ja tulee lisää..
Kiitos etukäteen vastauksista.
T:Elena Haapanen
meita2
Pennut 3-6kk.
 
Viestit: 2
Liittynyt: 10 Huhti 2011, 21:54
Paikkakunta: Tampere
Nimi: Elena Haapanen

Re: Sfynxien hankinta ja jalostaminen, paljon kysyttävä.. auttak

ViestiKirjoittaja Tuuli päivämäärä 12 Huhti 2011, 22:23

Eeva vastasikin aika kattavasti, mutta haluaisin kans painottaa että ns. näyttelykastraatin tai kahden kanssa melkein kannattaa aloittaa. Se on siis näyttelytasoinen kissa jonka kanssa ei ole vielä tarkoitus aloittaa jalostusta, eli ei haittaa vaikka sillä olisi häntäknikki tai muu vika josta leikkaamattomia kissoja näyttelyssä rokotetaan. Näyttelyissä opit paljon rodusta ja solmit kontakteja toisiin sfinxharrastajiin. Jos sulla on hyvä, tuttu kasvattaja Venäjällä, niin mikset ottaisi toista sieltä, mutta myös kannattaisin että ainakin yksi näyttelykastraatti olisi sellaiselta Suomessa toimivalta kasvattajalta jonka kanssa teillä pelaa kemiat hyvin, niin että hänellä on tietämys Suomen sfinxien tilanteesta ja asioista ja sun on helppo kääntyä hänen puoleen kun on kysyttävää. Muuten ulkomaiset kontaktit ovat myös aina tärkeitä kun sulla on mielessä kasvatus. Myös sijoituskissa on hyvä tapa tutustua kasvatukseen: silloin sulla on kaikki kasvattajan tuki (toki hyvältä kasvattajalta saat paljon tukea omankin kasvatuskissan kohdalla) ja opit rauhassa jalostusasiat ja pennunhoidon toisen avulla - ja näet myös että onko se kasvatus sinua varten. Esim. sairaan pikkupennun lopettaminen on aivan hirveää eikä kaikki pysty sitä tekemään.

Sijoituskissa on siis sellainen joka asuu sun luona ja pennut yleensä syntyy sun luona, mutta ovat kasvattajan nimissä ja hän kädestä pitäen tutustuttaa sut jalostustesteihin, sukutauluihin sun muuhun. Kannattaa yrittää löytää kasvattaja joka asuu lähellä. Tai koska kissoja on hyvä olla kaksin kappalein, mikset ottaisi näyttelykastraattia Venäjältä ja sijoituskissan Suomesta. Muista että vaikka otat vaan lemmikin (ei jalostustarkoitusta), niin vanhemmat pitäisi olla sydänultrattu ja FIV+FeLV+sieni-testien negatiiviset.
Metsäkansan burmat (B, Mette, Jasmiini) + cornarit (Aino, Ninja)
Käyttäjän avatar
Tuuli
Moderaattori
 
Viestit: 482
Liittynyt: 27 Elo 2008, 11:50
Paikkakunta: Uppsala, Ruotsi
Nimi: Tuuli Larva

Re: Sfynxien hankinta ja jalostaminen, paljon kysyttävä.. auttak

ViestiKirjoittaja meita2 päivämäärä 10 Kesä 2011, 01:08

Moikka.
Kiitos paljon kaikille viesteistä, ne oli oikein opettavaisia ja antoisia.
Kävin jo monessa paikassa tutustumassa koko perhen voimin ja olemme innoissa asiasta.
Tiedän että raha siinä ei saa, vain sitä menee entistä enemmän. Mutta rakastan kissoja ja nyt tykästyin hirveästi näihin sfinxeihin. Tässä just katselemme yhden kaunin kollin, sukla värisenä oma likka toivonnut (kun rakasta suklaa mutta allerginen sille). Ostamme sen katin ja katsotaan eteipäin miten menee. Mutta luulen että jalostaman aletaan. Kun minun miehen mielestä on parempi kasvatta minun luonetta ja oppia luopua kissasta, että jos joskus jotain sattuu ja minulla taas iskee hirveä masennus ja kriisi. Ja tässä pääse vähän ihmisten kontakteihin, kun selän takia tulevaisuus on vissii aika synkkää. ja kohdistu lähennä kuntoutuksesta.
Tässä vain riittäkö kunto nyt lähteä hakea...
Ja löysin virallisen yhdistyksen siellä, kuka takaa kissojen eun standarttien mukainen kasvatuss tarpeita, kun kissat käy kansanvälisessä näyttelyissä. Ja se yhdistys auttaa välittää pennut eteinpäin. Kyllä siellä venäjällä on vaikka 50e saa, mutta ilman alkuperä ja muuta.
Kallimmasta päästä, mutta luotettava. Ja siellä on parissa kasvatus perheissä on suomalaiset juuret. Joten katsotaan......
meita2
Pennut 3-6kk.
 
Viestit: 2
Liittynyt: 10 Huhti 2011, 21:54
Paikkakunta: Tampere
Nimi: Elena Haapanen


Palaa alueelle Kasvatuskeskustelua

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron