Miksi juuri rex/sfinx?

Millaisia kissoja kiharan karvan ja nahan alla onkaan? Miten rodut eroavat toisistaan? Tähän osioon voivat kirjoittaa myös rekisteröimättömät vieraat. ALUEEN SALASANA ON surex - salasanalla pyritään estämään roskapostien lähetys.

Valvojat: Tuuli, Erika, iippis

Re: Miksi juuri rex/sfinx?

ViestiKirjoittaja Niina päivämäärä 27 Tammi 2009, 20:47

Minä ihastuin ensin devonien ulkonäköön ihan vaan kissakuvia selaillessani. Tutustuin rotuun hieman paremmin ja luonnekuvaus kolahti. Erityisenä plussana oli kyllä tuo karva; mulla on ollut aiemmin maatiaiskissoja, ja laiska siivoaja kun olen, niin sitä kissankarvaa oli aivan kaikkialla. Eniten ällömystytti kissankarvalla kuorrutettu tyynyliina. Ja rexien kanssahan ei tuollaista ongelmaa juuri ole - tosin on meillä nurkat pullollaan koirankarvaa.... :roll:

Cornaria mietein myös alkuun, mutta totesin, että devon rex on jotenkin enemmän mun näköinen kissa. Cornari on jotenkin liian kaunis ja siro eläin tällaiselle persjalkaiselle metsänpeikolle. Devoniin taas voi samaistua :D
Niina Niinimäki/FIN*Ketaleen kissala

DRX O'Sag's Ginny "Ginny"
DRX SC Tikrun Kedves "Ketku"
DRX Perplex Sanity Assassin "Tyyni"
DRX Ketaleen Kaksoisolento "Nötkötti"
Käyttäjän avatar
Niina
Nuoret 6-10kk.
 
Viestit: 108
Liittynyt: 27 Tammi 2009, 19:57
Paikkakunta: Tuusula
Nimi: Niina Niinimäki

Re: Miksi juuri rex/sfinx?

ViestiKirjoittaja Tuuli päivämäärä 29 Tammi 2009, 11:23

Luonne. Ulkonäköön sitten tottui ja sitä alkoi pitää ihan kauniinakin.
Metsäkansan burmat (B, Mette, Jasmiini) + cornarit (Aino, Ninja)
Käyttäjän avatar
Tuuli
Moderaattori
 
Viestit: 482
Liittynyt: 27 Elo 2008, 11:50
Paikkakunta: Uppsala, Ruotsi
Nimi: Tuuli Larva

Re: Miksi juuri rex/sfinx?

ViestiKirjoittaja Tuuli päivämäärä 20 Helmi 2009, 20:01

Kyllähän nyt rexeistäkin vähän karvaa lähtee. Toki paljon vähemmän kuin monista muista roduita.
Metsäkansan burmat (B, Mette, Jasmiini) + cornarit (Aino, Ninja)
Käyttäjän avatar
Tuuli
Moderaattori
 
Viestit: 482
Liittynyt: 27 Elo 2008, 11:50
Paikkakunta: Uppsala, Ruotsi
Nimi: Tuuli Larva

Re: Miksi juuri rex/sfinx?

ViestiKirjoittaja -Leena- päivämäärä 12 Kesä 2009, 15:12

^Se oli kyllä mukavaa, kun teistä näki kuinka paljon ihastuitte kissoihin! Tiesin heti että teiltä pentu saa hyvän kodin. :mrgreen:

Mä päädyin ihan sattumalta cornaristiksi, kun kerran suostuin ottamaan hoitoon kaksi cornaria tutuntutulta, kun hän lähti vaihtoon Englantiin. Ei siinä auttanut kuin rakastua tähän rotuun. ;) Devoni tuli elämääni kun ex halusi ehdottomasti demonin sen ulkonäön takia eikä vaaleita cornareita ollut silloin saatavilla. Nyt olen molempien kattien yh ja onnellinen sellainen. Kummastakaan en luopuisi!!! 8-)
Nalan (Spectrolite Sisko) ja Lilon (Quiero Ciria d'Ebre) tassunalunen.
Käyttäjän avatar
-Leena-
Pennut 3-6kk.
 
Viestit: 14
Liittynyt: 27 Maalis 2009, 09:54
Nimi: Leena Luuri

Re: Miksi juuri rex/sfinx?

ViestiKirjoittaja Hyppytiike päivämäärä 31 Tammi 2010, 14:55

Olen ollut aina enemmän kissa- kuin koiraihminen. Lapsuudenkodissa ja tottakai mummolassa maatiaiskissoja onkin ollut. Tavattuani mieheni ajattelin, että sinne jäivät kissta, koska mies oli allerginen. Rotukissoista en ollut koskaan edes haaveillut. En tarkalleen muista kuinka kuulin, että jotkut allergiset eivät oireilisi rexeistä ja aloimme lukea enemmän rodusta. No, mitä näissä olisi josta ei tykkäisi?

Joulukuussa 2004 saimme kasvattajalta "lainaan" aikamiespoika suklaanaamiovalkean Roopen muutamaksi päiväksi ja sen jälkeen viikoksi lilan Nuppu-neidin. Oli sydäntäsärkevää vielä Nuppu takaisin kasvattajalle, vaikka sovimmekin alustavasti, että Nupun tulevasta pentueesta saisimme oman vauvan. Oireita mies ei siis saanut ja kissa oli livenä vielä monta kertaa valloittavampi kuin kuvauksissa. Heinäkuussa 2005 syntyi pikkuinen Kuuki, joka muutti meille lokakuussa. Sen jälkeen vielä kaksi karvakamua on kotiutunut talouteemme.

Päädyimme cornariin vain ja ainoastaan siksi, että allergikon saattaisi olla mahdollista elää niiden kanssa ilman oireita. Jos perheessämme ei olisi allergiaa, olisi meillä varmasti vähintään sama määrä maatiaiskissoja paikallisesta löytöeläintalosta. Nyt kun on tälle rodulle on menettänyt sydämensä, en voisi nähdä itseäni kodissa ilman cornaria. Maatiaiset näyttävät omaan silmään joskus jopa kummallisilta, kun itselle cornari edustaa "peruskissaa" :mrgreen:
Seer's Tiare (CRX a)
Spectrolite Elastigirl (CRX b 03 33)
Seer's Dagaz (CRX ns 24)
Käyttäjän avatar
Hyppytiike
Pennut 3-6kk.
 
Viestit: 15
Liittynyt: 29 Tammi 2010, 00:00
Nimi: Kaisa-Inkeri Silonsaari

Re: Miksi juuri rex/sfinx?

ViestiKirjoittaja Linda päivämäärä 28 Helmi 2010, 13:01

^Sen verran täytyy kommentoida, et ei todellakaan tarvitse mitään stressiä ottaa pesuista, yleensä kissat tottuvat jo kasvattajalla ollessaan(pentuna) pesuihin ja muihin "huoltotoimenpiteisiin". Eli pesut ei ole mitään ikävää puuhaa, kissat jopa oppivat pitämään lämpöisestä vedestä ja vesileikeistä :) Ja näillä toimenpiteillä tarkoitan siis normaalia korvien/silmien/varpaiden putsausta. Naarmuja ei juurikaan näille ole tullut, vaikka leikitkin on välillä rajumpia. Toki pieniä jälkiä joskus näkyy, mut ne on vaan pintanaarmuja jotka katoaa päivässä.
Eli noiden mainitsemiesi syiden takia ei missään nimessä kannata luopua ajatuksesta ottaa sfinx ;)
DSPx4
www.donamen.com
Käyttäjän avatar
Linda
Nuoret 6-10kk.
 
Viestit: 112
Liittynyt: 01 Helmi 2009, 18:47
Paikkakunta: Lahti
Nimi: Linda Alho

Re: Miksi juuri rex/sfinx?

ViestiKirjoittaja myymyy päivämäärä 28 Helmi 2010, 19:45

Meillä tuo pesu menee niin että sillontällön kun on sopiva hetki ja aikaa nappaan kissan kainaloon ja mennään pesulle. En oikeastaan pidä mitään aikataulua eikä siitä sillä tavalla tulee mitään stressiäkään. Vähän nyt tietysti katselen että kuinka likaisia ovat :)

Tuota tyttöä ei tarvitse pestä kun ehkä kerran kuussa, poikaa vähän useammin mutta sekin vaihtelee kovasti.

Enemmän "vaivaa" aiheuttaa ne ihan normaalit kissan pitoon kuuluvat asiat kuten esim hiekkalaatikot ja muut mutta se ei rotua vaihtamalla muuttuisi. Ehkä aikaisempaan maatiaiseen verrattuna siellä laatikossa on enempi tuotoksia mutta en tiedä onko siinä sfinxien ja rexien kohdalla sen isompaa eroa.

Naarmuja ei ole meidänkään kissoilla juuri koskaan joku pieni joskus jos on kovasti leikitty. Mutta siis todella harvoin. Mä oon ajatellut että sfinxit osaa erityisen hyvin varoa toisen naarmuttamista, onhan ne pennusta asti tottuneet siihen karvattomuuteen. Ja tää ajatus perustuu siihen että mun mies ( vaikka oon miljoona kertaa kieltänyt :evil: ) leikkii kissojen kanssa kädellä eikä nää kissat silti satuta vaikka ottavatkin kynsin hampain "kiinni". Voihan tietysti olla että nää on vaan meidän kissat jotka on niin helliä mutta kuitenkin.

Mulla oli sfinxin lisäksi vaihtoehtona devon mutta nyt kävi niin että kaksi sfinxiä tuli ilman sen kummempaa syytä ja ehkä joskus se devonikin sitten. Se olis kyllä haaveena kuten myös muutama muukin rotu :D Mä tykkään sfinxin ja devonin ulkonäöstä eli siksi just nää kaksi rotua eikä cornari vaikka ihania nekin ovat.
Sfinx poika Lankhmar Eagle-Eye "Rasmus"
Sfinx tyttö Hobbitqueen`s Amaranth " Ama"
Käyttäjän avatar
myymyy
Nuoret 6-10kk.
 
Viestit: 145
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 23:34
Paikkakunta: helsinki
Nimi: Milla Mäkelä


Palaa alueelle Kysy roduistamme

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron