Fife GA-kokous kevät 2011: CRX standardimuutosehdotus

Kaikki aiheet maan ja taivaan väliltä.

Valvojat: Tuuli, Erika, iippis

Re: Fife GA-kokous kevät 2011: CRX standardimuutosehdotus

ViestiKirjoittaja Tuuli L päivämäärä 06 Touko 2011, 09:50

Olen kovasti sitä vastaan että standardia muutettaisiin lähemmäksi jenkkityyppiä. Jos profiilin ei tarvitse enää olla täysin suoraa, emme varmaan myöskään tule enää täysin suoria profiileja kauheasti näkemään. Silmien koko vaikuttaa paljon nimenomaan rodun ilmeeseen. Nyt jo suuret silmät ovat käytännössä sallittuja, kuinka suuria ne silmät sitten tulevaisuudessa tulisivat olemaan... Ylipäätään harmittaa jos standardia pitää muuttaa sen takia, että olisi helpompi saada näyttelyvoittajia. Tai siksi että mennään tuomarien "muotioikkujen" mukaan :)
Tuuli L
 

Re: Fife GA-kokous kevät 2011: CRX standardimuutosehdotus

ViestiKirjoittaja funkyjam's päivämäärä 06 Touko 2011, 13:02

yhdyn Eevan kommettiin että profiili muutosta en ite kannata mutta silmät jees.
FI* FunkyJam's, Cornish Rex
Käyttäjän avatar
funkyjam's
Nuoret 6-10kk.
 
Viestit: 121
Liittynyt: 02 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: turku
Nimi: terhi rannaste

Re: Fife GA-kokous kevät 2011: CRX standardimuutosehdotus

ViestiKirjoittaja jaana päivämäärä 07 Touko 2011, 10:44

Heippa!

Standardihan määrittelee rodulle ihanteen, eikö niin?
Mielestäni ehdotettuja muutoksia ei pitäisi hyväksyä!
Suora profiili pitää mielestäni ehdottomasti säilyttää ihanteena samoin kuin silmien toivottava koko ennallaan.

Näillä muutoksilla on paljon vaikutusta rodulle tyypilliseen ilmeeseen, jota ei minunkaan mielestä pidä muotioikkujen mukaan lähteä muuttamaan.


Jaana Korva
Telltail´s Cornish rexit
jaana
Pennut 3-6kk.
 
Viestit: 18
Liittynyt: 02 Helmi 2009, 16:41
Nimi: Jaana Korva

Re: Fife GA-kokous kevät 2011: CRX standardimuutosehdotus

ViestiKirjoittaja PikkuPirun Sara päivämäärä 10 Touko 2011, 11:47

Itse myös olisin enempi muuttamassa tuota turkki sekä koko puolta standardissa kuin näitä nyt ehdotuksessa olevia silmiä sekä profiilia. Silmien koko voisi olla vain että ne olisi balanssissa pään mittasuhteiden kanssa ilman että CRX tyypillinen ilme muuttuu. Ja ehdottomasti suoraprofiili! Tällä hetkellä tuomarit ovat niin hakusessa vieläkin tuon kananmunan mallisen pään kanssa mikä viimeksi tuli muutoksena että mitä nyt tapahtuisi jos suositus muuttuisi pomppuihin? Muutenkin tuntuu että CRX standardia halutaan joka hemmetin vuosi muuttaa johonkin suuntaan, ei tälläistä muilla roduilla ole nähty :roll:
PikkuPirun Sara
 

Re: Fife GA-kokous kevät 2011: CRX standardimuutosehdotus

ViestiKirjoittaja Katja päivämäärä 16 Touko 2011, 20:25

Tässä standardimuutosehdotuksessa on ajatuksena, että muutetaan standardi vastaamaan rodun nykyistä tyyppiä. Suoraprofiiliset cornarit on aika vähissä tänäpäivänä. Ehdotuksen takana oleva cornareita kasvattava tuomari kertoi minulle PIROKin näyttelyssä, että häntä aina harmittaa paneelissa kun kollegat sanovat että olihan se cornari muuten tosi nätti, mutta ei sitä voinut äänestä kun profiili ei ollut täysin suora.

Ehdotuksen tarkoitus ei ole suosia mitään CFA tyyppisiä konkkanokkia, vaan sallia pieni epäsäännöllisyys profiililinjassa. Ehdotuksen sanamuoto ei ehkä ole paras mahdollinen ja olisi ehkä aiheellista ehdottaa että kohtaan virheet lisättäisiin että liian roomalainen profiili ei ole sallittu. Samoin silmistä voisi lisätä, että liian dominoivat silmät on virhe.
Katja
Pennut 3-6kk.
 
Viestit: 8
Liittynyt: 31 Maalis 2009, 19:35
Nimi: Katja Kinnunen

Re: Fife GA-kokous kevät 2011: CRX standardimuutosehdotus

ViestiKirjoittaja Tuuli L päivämäärä 17 Touko 2011, 16:25

No onhan tuo eri asia että jokin asia ei ole virhe (tai sertin epäävä virhe) kuin että on standardissa normikohdassa suoraan mainittu. Silloin se kertoisi että ko. asia ei ole niin tärkeä kun kissoja vertaillaan, vrt. standardissa normikohdassa mainittuna tarkottaisi että "tällainen pitäisi olla".
Tuuli L
 

Re: Fife GA-kokous kevät 2011: CRX standardimuutosehdotus

ViestiKirjoittaja Tuuli päivämäärä 18 Touko 2011, 17:04

Tuuli L kirjoitti:No onhan tuo eri asia että jokin asia ei ole virhe (tai sertin epäävä virhe) kuin että on standardissa normikohdassa suoraan mainittu. Silloin se kertoisi että ko. asia ei ole niin tärkeä kun kissoja vertaillaan, vrt. standardissa normikohdassa mainittuna tarkottaisi että "tällainen pitäisi olla".

Niin siis tuo pienen painauman salliminen voisi olla kohdassa "huomautukset" eikä tietty virheet. No, myöhästä on jo :D
Metsäkansan burmat (B, Mette, Jasmiini) + cornarit (Aino, Ninja)
Käyttäjän avatar
Tuuli
Moderaattori
 
Viestit: 482
Liittynyt: 27 Elo 2008, 11:50
Paikkakunta: Uppsala, Ruotsi
Nimi: Tuuli Larva

Re: Fife GA-kokous kevät 2011: CRX standardimuutosehdotus

ViestiKirjoittaja Tuuli päivämäärä 18 Touko 2011, 17:12

Pakko sanoa, että kyllä voin kuvitella että muuten hieno kissa ei saisi jonkun tuomarin ääntä paneelissa nimenomaan siksi että profiili ei ole suora!! Itse olen toki aivan alussa vielä omissa tuomariopinnoissani, mutta olen jo huomannut oppilaana ollessani että kyllä noinkin "pienillä" asioilla voi olla merkitystä paneelissa. Toki tuomareita on joka junaan niin kuin meitä muitakin ihmisiä, mutta ei sentään voi sanoa että standardinmukaisella profiililla ei olisi merkitystä paneelissa jos kissa muuten on hieno. Toiset keskittyvät enempi kokonaisuuteen, toiset yksityiskohtiin ja monen tuomarin toiminta on jossain tuossa välissä. Ja tämä on siis kokemukseni erilaisista tuomareista joiden oppilaana olen ollut.
Metsäkansan burmat (B, Mette, Jasmiini) + cornarit (Aino, Ninja)
Käyttäjän avatar
Tuuli
Moderaattori
 
Viestit: 482
Liittynyt: 27 Elo 2008, 11:50
Paikkakunta: Uppsala, Ruotsi
Nimi: Tuuli Larva

Re: Fife GA-kokous kevät 2011: CRX standardimuutosehdotus

ViestiKirjoittaja Tilkku päivämäärä 18 Touko 2011, 18:00

Tuuli kirjoitti:Pakko sanoa, että kyllä voin kuvitella että muuten hieno kissa ei saisi jonkun tuomarin ääntä paneelissa nimenomaan siksi että profiili ei ole suora!! Itse olen toki aivan alussa vielä omissa tuomariopinnoissani, mutta olen jo huomannut oppilaana ollessani että kyllä noinkin "pienillä" asioilla voi olla merkitystä paneelissa. Toki tuomareita on joka junaan niin kuin meitä muitakin ihmisiä, mutta ei sentään voi sanoa että standardinmukaisella profiililla ei olisi merkitystä paneelissa jos kissa muuten on hieno. Toiset keskittyvät enempi kokonaisuuteen, toiset yksityiskohtiin ja monen tuomarin toiminta on jossain tuossa välissä. Ja tämä on siis kokemukseni erilaisista tuomareista joiden oppilaana olen ollut.


Voipi olla, silti yksi tuomari ei ole sama asia kuin kaikki kat. III paneelissa äänensä antavat III kategoriaa arvostelleet tuomarit ja kun opiskelet tuomariopinnoissa pidemmälle teet saman huomion.

Kummallisia kuvia muista suoraprofiilisista. Jos cornish rexin pään suoran profiilin pitäisi muistuttaa venäjänsinisen tai norskin suoraa profiilia huh, huh.
Jo on tulkinnat nykyisestäkin standardista. Se on just sitä miten se luetaan.
Tilkku
 

Re: Fife GA-kokous kevät 2011: CRX standardimuutosehdotus

ViestiKirjoittaja Tuuli päivämäärä 18 Touko 2011, 18:13

Tilkku kirjoitti:
Voipi olla, silti yksi tuomari ei ole sama asia kuin kaikki kat. III paneelissa äänensä antavat III kategoriaa arvostelleet tuomarit

Ei tietenkään ole :) Kunhan sanoin ettei tuo nyt mikään mahdottomuus ole vaan kyllä sellaisiakin tuomareita löytyy jotka antavat yksityiskohdille paljonkin arvoa.
Metsäkansan burmat (B, Mette, Jasmiini) + cornarit (Aino, Ninja)
Käyttäjän avatar
Tuuli
Moderaattori
 
Viestit: 482
Liittynyt: 27 Elo 2008, 11:50
Paikkakunta: Uppsala, Ruotsi
Nimi: Tuuli Larva

Seuraava

Palaa alueelle Yleistä keskustelua kissoista ja aiheen vierestä

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron