Kysymyksiä kissapiirien ilmapiiristä :)

Kaikki aiheet maan ja taivaan väliltä.

Valvojat: Tuuli, Erika, iippis

Re: Kysymyksiä kissapiirien ilmapiiristä :)

ViestiKirjoittaja Marke päivämäärä 27 Helmi 2009, 13:18

Hei,
tuohon miksi näitä yhdistyksiä on useampia en osaa vastata tyhjentävästi. Ainakin SUREX ja Dere olivat jo olemassa, kun innostuin rexeistä - ja kuulun molempiin.
Jos olen ymmärtänyt oikein SUREX on jo nimensä mukaisesti yhdistys, johon ovat kaikista rexeistä kiinnostuneet tervetulleita. Dere keskittyy pääosin devoneihin, mutta koska "sekakäyttö" (= ihmisillä on kotona useampaa rotua) yleistyy, siellä pyörii onneksi muitakin, ja sitten on kai joku yhdistys, joka keskittyy cornareihin...
Suomi on myös maantieteellisesti melko laaja alue, joten on ymmärrettävää, että eri paikkakunnille syntyy omia harrastusporukoitan - ja tuttuun suomalaiseen tapaan jos on enemmän kuin yksi innostunut, perustetaan yhdistys. :D

Tuosta ilmapiiristä: Uskoisin, että se riippuu aika pitkälti itsestä(kin)? Minä en voi kuin kehua - niin uskomattoman paljon olen saanut apua kissaharrastukseni aikana täysin yli yhdistys- ja roturajojen.
Mielipide-eroja löytyy varmasti ja samoin kaikkien kemiat eivät luultavasti koskaan tule kohtaamaan - mutta se on pelkästään inhimillistä. Yhteistä näyttää olevan se, että aktiiviset ihmiset kantavat kissojen (ja rodun) asiaa sydämessä ja ovat aina valmiina auttamaan, kun apua tosiaan tarvitaan.
(Tietenkin asiaan voi vaikutta se, että olin niin totaalisen pihalla alussa - ehkä minua (ja kissojani) kohtaan tunnettiin vain sääliä :roll: :mrgreen: )

Tuosta "yksi haukkuu yhtä ja toinen toista" sanoisin sen, että kannattaisi ehkä kuunella, millä tasolla se "haukkuminen" on. Ottaako haukkumiseksi vain toisen puolittaisen naljailun tai ihmettelyn? Eikö vain kemiat kohtaa? Kuinka "faktapohjalta" mielipide on muodostettu? Useimmat ovat intohimoisia kissaihmisiä - ja intohimo synnyttää välillä aika vahvojakin mielipiteitä - joihin voi joskus suhtautua ruotsalaisittain "med en nypa salt" - eli niihin ei aina kananta mennä mukaan täysillä - tutustumatta itse tilanteeseen.

Jos suunnittelet kissan hankkimista, suosittelen ehdottomasti käymään kasvattajan luona - silloin näet, miten kissat elävät, miten kasvattaja suhtautuu kissoihinsa, miltä kissat vaikuttavat ja synkkaako teillä kahdella.
Onneksi meidän kaikkien ei tarvitse pitää ihan kaikista yhtä paljoa - ja tämä koskee sitten sekä ihmisiä että eläimiä. :P Kyse on kuitenkin harrastuksesta, ja on kai kiva löytää "omantyyppisiään" ihmisiä sen parista. Ja meitä on onneksi niin moneen junaan.
Kissanäyttelyt ja nämä keskustelupalstat ovat mainioita tilaisuuksia "tutustua" ihmisiin. Toisessa näkee ihmisiä IRL - tosin yleensä enemmän tai vähemmän kiihtyneessä tilassa :lol: - palstoilla voi vähän "kuunnella", kenellä on samantapaisia ajatuksia kuin itsellä. Rohkeasti vain tutustumaan.

Ja se kaikein tärkein kissan hankinnassa: Yleensä kissa valitsee omistajansa - tavalla tai toisella, vaikka me usein luulemme asian menevän toisin päin. ;)

Ai niin: Sittenhän on vielä jopa useampia maailmanlaajuisia kattojärjestöjä- jotka myös suhtautuvat melko intohimoisesti kissojen asiaan... :mrgreen:
CRX Ascanio ja Elica, DRX Cheapy-Piipi, Walko, Poksu, Faura, Kleinspitz Tella
Käyttäjän avatar
Marke
Nuoret 6-10kk.
 
Viestit: 112
Liittynyt: 12 Helmi 2009, 23:04
Paikkakunta: Turku
Nimi: Marketta Rauramo

Palaa alueelle Yleistä keskustelua kissoista ja aiheen vierestä

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron